beyondcom.se | www.make-it.se 
 

Novecolli, 205km, 3840hm, 6.26.58h

Gångna veckan har jag varit i Italien på cykelresa med Cykeltours. Första delen av resan tillbringade vi i Riolo Terme en bit utanför Bologna. Där blev 5 dagar med fin cykling i vacker kuperad natur.

Totalt var vi 45 stycken och varje dag delades vi upp i grupper utifrån hur långt (och kuperat) man ville åka. Jag åkte med lite olika grupper under veckan och det blev mellan 75km och 145km per/dag.

I fredags lämnade vi sedan cyklandes (bussen tog övrig packing) Riolo Terme och begav oss mot havet och Cervia. Nu började uppladdningen mot veckan höjdpunkt, Novecolli Grandfondo.

Nove betyder 9 på italienska och colli är kulle. Nu väntade 2015km, 3840hm fördelat på 9 backar. 12 000 åker detta Granfondo och det är ett av Italiens största.

Start sker kl06 på söndag morgonen så det är tidig uppstigning och sedan lugn cykling 7km till starten. Väl i startfållan fick jag uppleva soluppgången över havet ihop med en massa cykeltokiga italienare.

Det är tredje gången jag cyklar detta lopp. 2014 var det kanonväder. 2015 var det spöregn under natten och duggregn första halvan av loppet. I år var det på nytt kanonväder och det skulle visa sig bli riktigt varmt fram på dagen.

Vid målet var det 30 grader och shit vad jag svettades under loppet. Vätske- och energiintaget blev väldigt viktig och det var lite lurigt för mig då de flesta jag åkte ihop med hade egen service,

både i form av vespor och lagning på fasta ställen längs banan.

De 7 dagarna före loppet med över 800km och 15 000 höjdmeter kändes i kroppen i början. Jag fick verkligen kämpa första delen av loppet och benen var inte så där lätta som man önskar.

I förhållande till övriga jag åkte med så höll jag i alla fall distansen ut och kände mig starkare och starkare. Jag har bara cyklat några år och är verkligen riktigt dålig utför.

Så under hela loppet åkte jag bra uppför men tappade utför. Det blev slitsamt att försöka jobba i kapp på de korta små flacka bitarna mellan kullarna eller i början på nästa stigning.

Så min taktik var att gå hårt sista km på stigningarna (som är mellan 5-9km) för att få lucka och i bästa fall kunna hålla undan utför. De kunde jag ändå inte i början av loppet och jag fick släppa iväg de riktiga cyklisterna.

Mot slutet så fick jag så stor lucka uppför att jag kunde köra i min lugna fart utför och lagom till att jag kom mer kom klungan ifatt.

Sista 25km är utför och flackt och efter att jag fått 1-2min lucka på min grupp i sista stigningen så åkte jag 15km själv.

När sedan klungan med 30 personer kom ikapp ”spelade” jag lite trött och gled med innan jag satte in ett ryck över en järnvägsbro 800meter från målet och fick en tillräckligt stor lucka för att hålla undan.

Jag gick i mål som 58 på 6.26.58h vilket är 31,8km i snitt. Med det var jag 1min snabbare än 2014 då jag gjorde den bästa svenska tiden på detta lopp.

Ska jag kapa tid i framtiden måste jag förutom att cykla mer så klart (även okt-mars) bli bättre utför. Jag tappar minst 1min i varje utförskörning och framför allt så gör jag åt massa energi i onödan

på att få upp farten efter kurvor och på att jaga mellan backarna.

Har du lust att testa något helt annat ett flackt motionslopp i Sverige och testa dina gränser kolla in www.cykeltours.se

Man kan under loppet vika av och köra en kortare variant av loppet också som är 130km och 4 kullar. Det bestämmer man när man är ute och åker! Det kan bli fler äventyr med Cykeltours i framtiden.

Kolla in deras sida även om du är skidåkare ☺